Blir så ledsen och arg

Detta är en av många anledningar till att sätta sig in i genus.
(Nä jag är skitdålig på att förklara jag vet)
6-årig pojke knivstucken
Fast visst är det ju så att det lika väl hade kunnat handla om vadsomhelst, mobbad blir man ju eg inte för att man har fult hår, har rosa kläder, har glasögon osv osv. .
Men alltså jag undrar hur föräldrar som "lär" barnen att rosa är en flickfärg osv är funtade egentligen!
Alltså visst får man ha rosa på sin flicka och blått på sin pojke om man vill, det handlar inte om det.
(eg är väl kläder bara ett litet steg i det hela som många kan ta)
Men att lära/visa barn att pojkar KAN ha rosa, att flickor KAN leka med bila, att pojkar KAN leka med dockor osv (mycket osv här..) att det liksom inte är nåt konstigt med det.
För ibland är det så att en pojke gillar rosa, vill ha nagellack och dansar ballett (som pojken i artikeln) och ska han då bli mobbad för detta?

Och ja, barn kan inte sånt här från födseln, dom får det från någon.
Det är föröldrar och andra vuxna.
Ja dom kan få det från andra barn, men dom i sin tur har ju fått det från någon vuxen.
Det är ju vi vuxna som måste göra nånting!

Sen finns det mycket annat som man borde göra nånting åt, men detta är en enkel sak som ALLA kan göra.
Ett steg i rätt riktning.

Och känner jag mina läsare rätt så vet jag att den första kommentaren kommer komma från en viss kusin ;)




Postat av: en viss kusin

nja vet inmtevad du tror jag ska skriva? tycker du att jag är dum i huvudet eller. Jag har aldrig brytt mig om vem som har rosa eller ej, den enda jag fått kommentarer om respektive "flick och pojkfärger" är ju från dej.

Tidigare generationer än oss är ju oftast uppväxta så, men man kan ju inte totalt dumförklara dem för det.

2011-02-12 @ 12:56:23
Postat av: Miaa

Men fan vad sjukt. Jag undrar verkligen vad den ungen som knivhögg har för funtade föräldrar. jag tänker aldrig säga till miona barn att dom in te kan göra någonting just för att dom är flicka/pojke.

2011-02-12 @ 13:27:19
URL: http://actioonradar.blogg.se/
Postat av: L

fast i artikeln står det ju faktiskt inget om föräldrarna till "mobbarna" och med tanke på att en fröken sagt att de får vara ”beredd på att bli mobbad om man har rosa kläder på sig” så är ju frågan om föräldrarna till de barn som mobbar ens vet om detta? helst eftersom personalen inte ens meddelat föräldrarna till det barn som blivit knivstucket utan han själv fått berätta detta. varför skulle personalen berätta för en förälder att ditt barn har knivstuckit ett barn, när de inte ens berättar för den förälder vars barn är offret. en tanke bara... vi vet ju inte hur det faktiskt har gått till.

så frågan är, är det de mobbade barnens föräldrar som säger att det är fel att bära rosa kläder, eller är det personalen på förskolan som får barnen att tycka detta, med tanke på deras inställning.

2011-02-14 @ 16:19:00



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0