Kan säga såhär:

Varför ska man ha specifika kläder på barn BARA för att det är just en pojke eller flicka?
Kan inte barnet få ha kläder som mamman eller pappan tycker är fint (om barnet inte kan bestämma själv)
 eller som barnet själv vill (om det kan bestämma själv)
eller som barnet passar i eller det som är skönt?

Varför ska just tex klänning vara till för BARA flickor?
Vad är det som gör en klänning så speciell att bara flickor kan ha det?
Ryms det inte en snopp där under eller?

Om du kan förklara det för mig så ska jag sluta klä min pojke i rosa eller klänning/tunika!

Nu kunde jag förklara lite hur jag menar.
Förut kunde jag minsann skriva allt jag tänkte, och förklara (men inte muntligt) men nu kan jag varken eller..




Postat av: Eve

Klänning borde väl vara perfekt för pojkar? Snoppen behöver inte klämmas. Fast då kanske man inte ska ha nåt under heller

2011-02-12 @ 14:51:52
Postat av: nina

meeen om mamman och pappan inte tycker att klänning är fint på sin pojke?

2011-02-12 @ 16:30:35
Postat av: Emma, Hicka och Judith

Jag är lite fundersam kring "genus", har väl ett par konstiga frågor.



Hur kommer det sig att mammor ofta klär pojkar i klänningar, rosa och lila och andra sk "tjejfärger" när flickor oftast kläs i svart, grönt och blått. Om man vill ha ett barn, ex en flicka.. Hur kommer det sig att man nästan aldrig använder rosa på barnet? Jag menar, om man inte gör så stor skillnad så borde ju inte ett rosa plagg eller två göra någon skillnad. För oftast så klär man ju barnet i svart, grönt och blött medans en pojke ofta ha lila och rosa.



Jag har inga barn, men jag gör ingen skillnad på att mina framtida barn att dom ska bära plagg som är "skapade" för deras kön. Men får jag en pojke så kan jag ärligt talat aldrig sätta på en klänning på honom, varför? Jo för att det är helt enkelt inte i mina ögon passar eller något jag vill ha på mina barn.



Däremot har jag ingenting emot människor som vill klä sina pojkar i klänningar, det är ju helt och hållet upp till föräldrarna.



Klänning är ett plagg som är följsamt, ofta luftigt(beroende på fabrikat såklart), och även här beroende på fabrikat slitstarkt.



Men en tanke jag har, om man klär sitt barn i klänningar så är det sött. Det håller väl dom flesta med om, men hur skulle det se ut om en 30 årig karl kom gåendes i en klänning? Det låter snurrigt och det är svårt att få ihop min fundering till ord, men någon kanske förstår hur jag tänker.

2011-02-12 @ 23:50:52
URL: http://bruksschafrar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag skulle aldrig klä min pojke i klänning. Däremot har jag köpt rosa och lila t-shirts (tröjor)

Dock inte med något krims krams på utan unisex..



Okej om barnet är i den åldern att han kan bestämma själv och vill ha på sig en klänning.

Har jobbat på ett fritids där en pojke gick i klacka.skor och klänning. Andra barn retade honom för det. Och ska jag erkänna så tyckte jag det var lite märkligt jag med..



Håller med föregående talare, klänning på pojke passar inte..... en 30 åring med klänning/kjol. Njaa då blir man lite fundersam.



Pojkar är pojkar och flickor är flickor. Punkt!

2011-02-14 @ 17:12:33



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0