konstigt

De är konstigt ja.
Att jag alltid är mer slut när vi varit nånstans, trots att jag då bara ammar Noa, sen är det nån annan som har honom.
Kanske är det för att jag blir stressad.
Stressad över att vara nånstans där jag inte alltid kan få Noa att sova när han är trött.
Hemma kan vi lungt sitta i soffan, lägga oss i sängen, eller gå ut med sjalen (fast bara gå ut är stressande det med), men är vi nånstans så funkar det inte. Han kan inte somna så bra.. Alla tänker inte på att han vaknar av minsta lilla ibland, och barn är ju en annan kategori. Spelar ju inte så stor roll vad man säger direkt.

Så nu är jag helt slut.
Känns jobbigt att alltid vara stressad över Noas sömn..
Det är en hel vetenskap att få honom att somna oftast.
Det finns inget som alltid funkar. Jag har inga knep. En dag funkar en sak, andra dagen funkar det inte mer.
Ibland undrar jag hur jag orkar.
Sen att det alltid är jag som har ansvaret. Alltid jag som ska. Bara jag som kan.
Hoja bebbe.
Och imorgon blir jag ensam igen..
Jag vill bara att du ska sova lilla älskade unge, ska det vara så svårt?



Postat av: Katja

Jo, men det kommer vara så ett tag framöver, tills han är större och då kan pappa ta över mer. Så är det för alla som ammar! Men eve fick ju honom att sova! Det är ju bra. Försök att tänka att det är övergående alltihop. En dag är han stor, och du ångrar att du inte tog till vara på den tiden och njöt mer. Först med ellen har jag tillåtit mig att njuta, slappna av och inte tänka att det bara är jag som kan. Inte lätt, men det går! Sen tycker jag det är bra att han utsätts för ljud, det måste ju vara skitjobbigt att vara så stressad över att det kommer ljud som väcker honom! Låt mer, låt honom vakna, han vänjer sig, även om han skulle vara en high need bebis! Njut istället!

2009-07-12 @ 22:14:33
Postat av: Katja

Nä, jag har inte haft ett "sånt" barn, men ett som ammat nätterna igenom, hon ammade varje halvtimme i två år!! Så sömnbrist vet jag faktiskt endel om. Hon vaknade första gången vid 12, sen snuttade hon på mig hela nätterna, så fort jag rörde mig pep hon och skulle amma mer, så där låg jag med värk i kroppen och kunde inte röra mig. Inte förrän hon var nästan 3 började hon sova okej, då vaknade hon bara 2-4 gånger per natt. Jag menar inget elakt, jag menar bara att ens egen inställning faktiskt betyder massor för hur mycket man orkar. Han kommer inte sova bättre, men du kommer orka mer, det är nåt jag kan lova. Det är säkert inte lätt att sluta känna stress, men klarar du det, kommer du iaf. må bättre. Det är en kort tid i livet, även om han sover dåligt och är gnällig i 2 år. Det är bara att gilla läget, det går ju inte att programera barn, de är som de är, och då får man göra det bästa av situationen. Han känner garanterat av din stress.

2009-07-13 @ 00:35:39
Postat av: Katja

Och förresten, vad menar du med att det inte bara är att han sover dåligt? Att han skriker? Eller nåt jag inte vet??

2009-07-13 @ 00:37:17
Postat av: Sofie

Vänj honom vid ljud!

Adrian vaknade också av minsta lilla ljud först, men vi tog det sakta men säkert och till slut kunde vi t.o.m dammsuga under hans säng när han låg och sov. Gissa om det var skönt!



Och, i alla fall med Adrian, så var det lättare att leva om om han somnade till lite ljud. Då behöver man inte smyga och viska sen.

2009-07-13 @ 09:12:31
URL: http://annikasofie.blogg.se/
Postat av: nina

nä du pekka det är inte lätt alla gånger med bebisar.man är så trött de första månaderna man ammar och ungen får inga fasta rutiner direkt som alla andra man läser om och undrar vad som är fel på ens unge.och så somnar kraken och så kan man pusta ut så råkar man göra nåt så den vaknar och så känns det som man aldrig kommer få en stund bara och andas.man glömmer ganska fort hur det var i början men jag vet att ja<g kände att alla andra hade så bra rutin på sin bebis medans min aldrig sov kändes det som..men..dom växer..saga har varit veeeeery mammig men nu börjar det släppa...lite...

2009-07-13 @ 14:44:37



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0